
Wizyta w gabinecie pielęgniarki poz
Wizyty powinny być realizowane z zastosowaniem środków bezpieczeństwa, związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
Jeżeli wizyta w gabinecie pielęgniarki POZ okaże się konieczna, przed wizytą w gabinecie będzie przeprowadzony z pacjentem, rodzicem, opiekunem wywiad epidemiologiczny dotyczący wirusa SARS-Cov-2 w celu oceny ryzyka COVID -19.
Przed wejściem do gabinetu pielęgniarki poz pacjent powinien:
- mieć zasłonięte usta i nos maseczką
- odkazić ręce
- zmierzyć temperaturę
Powyżej przedstawione postępowanie ma na celu ograniczenie ryzyka zakażenia w społeczeństwie, pracowników medycznych oraz Państwa. Zadbajmy razem o wszystkich, minimalizując zbędne ryzyko.
Wizyty w miejscu zamieszkania pacjenta
W celu zminimalizowania ryzyka zagrożenia zakażeniem wirusem SARS Cov- 2 Ośrodek udostępnia instrukcję umożliwiającą prawidłowe przygotowanie się do zaplanowanej wizyty pielęgniarki rodzinnej w miejscu zamieszkania pacjenta .
INSTRUKCJA DLA PACJENTA/RODZINY/OPIEKUNA
Jak pacjent/rodzina/opiekun powinien przygotować się do wizyty domowej pielęgniarki rodzinnej?
Każda wizyta domowa pielęgniarki będzie poprzedzona wywiadem epidemiologicznym z pacjentem/ rodziną/opiekunem
Pielęgniarka zapyta:
- czy w ciągu ostatnich 10 dni pacjent miał bliski kontakt z osobą u której potwierdzono zakażenie SARS CoV-2 lub zachodzi takie przypuszczenie?
- czy pacjent lub ktoś z domowników poddany jest kwarantannie z powodu podejrzenia COVID-19?
- czy u pacjenta lub u członków rodziny/opiekunów występują objawy: kaszel, temperatura ciała powyżej 38ºC, duszności, bóle mięśni, inne objawy infekcji
Pielęgniarka może zadać inne pytania indywidualnie dostosowane do realizacji potrzeb zdrowotnych i socjalnych pacjenta w celu uzyskania niezbędnych informacji do realizacji wizyty w domu i ograniczenia czasu jej trwania.
Pielęgniarka rodzinna w rozmowie telefonicznej przekaże informacje tj.:
- czas wizyty zostanie ograniczony tylko do koniecznych czynności i niezbędnych informacji a szczegółowe omówienie wizyty nastąpi przez telefon
- wizyta pielęgniarki wiążę się z ryzykiem transmisji zakażenia SARS CoV-2 (przez personel medyczny będący w okresie bezobjawowym) – zostanie zrealizowana po uzyskaniu ustnej zgody na wizytę
- przed wizytą pokój, w którym przebywa pacjent należy wywietrzyć
- w pokoju może przebywać tylko pacjent, jeśli zachodzi taka konieczność tylko jeden opiekun
- pacjent i opiekun muszą mieć założoną maseczkę
- pielęgniarka bezpośrednio po wejściu do domu pacjenta zabezpiecza się w środki ochrony osobistej – należy stworzyć warunki umożliwiające swobodny dostęp do pacjenta
- jeśli pacjent posiada aparat do pomiaru ciśnienia, glukometr, pacjent/opiekun zostanie poproszony o jego przygotowanie (w celu ograniczenia używania sprzętu trudnego do dezynfekcji, będącego w posiadaniu pielęgniarki)
- w trakcie wizyty, pielęgniarka wykona konieczne zabiegi i szybki instruktaż w zakresie pielęgnacji, krótko poinformuje o zaleceniach
- po wizycie pielęgniarki należy wywietrzyć mieszkanie
Po wizycie pielęgniarki pacjent/rodzina/ opiekun w rozmowie telefonicznej uzyska szczegółowe informacje dotyczące:
- pielęgnacji pacjenta
- uzupełnienia wiedzy i umiejętności (pielęgniarka upewni się czy pacjent/opiekun prawidłowo interpretuje zalecenia)
- w celu oceny procesu gojenia ran lub wystąpienia innych widocznych zmian chorobowych pielęgniarka może poprosić o przesłanie np. zdjęcia miejsca zmienionego chorobowo – jeżeli pacjent ma dostęp do smartfona lub komputera
- stosowania zaleceń dotyczących izolacji tj. unikania odwiedzin u osoby chorej, jeśli jest to osoba samotnie mieszkająca ograniczenia odwiedzin do jednej osoby opiekujące się, osoby mieszkające wspólnie powinny ograniczyć wyjścia z domu do koniecznych z zachowaniem dystansu 2 metrów od innych osób
- wzmożonej higieny, częstego mycia rąk i dezynfekcji, wietrzenia pomieszczeń, mycia najczęściej dotykanych powierzchni, ograniczenia bezpośredniego kontakt z osobą chorą do koniecznych
- zasłaniania nosa i ust w przypadku kichania lub kaszlu łokciem
- w czasie czynności wymagających bliskiego kontaktu z chorym, pacjent/ rodzina/opiekunowie powinni używać maseczek, a w szczególności w przypadku wystąpienia objawów infekcji
- jeśli konieczna jest ciągłość pielęgnacji, leczenia w domu, pielęgniarka rodzinna ustala termin kolejnej wizyty
- jeśli nie zachodzi konieczność wizyty domowej, pielęgniarka rodzinna udziela porad telefonicznie
- w przypadku wystąpienia niepokojących objawów koniecznie należy się skontaktować z lekarzem rodzinnym, Pogotowiem Ratunkowym.
INFORMACJE DLA PACJENTA
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielanej w warunkach ambulatoryjnych obejmują:
- poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub telefonicznie
- świadczenia udzielane przez pielęgniarkę w warunkach ambulatoryjnych, zlecone przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, wynikające z potrzeby zachowania ciągłości leczenia lub pielęgnacji
- świadczenia udzielane przez pielęgniarkę doraźnie, w związku z poradą lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub telefonicznie
Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielanej w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy obejmują:
- poradę lekarską udzielaną w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy
- świadczenia udzielane przez pielęgniarkę w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy, w tym świadczenia zlecone przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, wynikające z potrzeby zachowania ciągłości leczenia lub pielęgnacji
- świadczenia udzielane przez pielęgniarkę doraźnie, w związku z poradą lekarską udzielaną w miejscu zamieszkania lub pobytu świadczeniobiorcy
Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00, a także w soboty, niedziele i święta- całodobowo.
Szczegółowe informacje adresowe oraz dane kontaktowe, podmiotów leczniczych udzielających świadczenie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej można znaleźć tutaj.
Telefoniczna Informacja Pacjenta – 800-190-590
Pod numerem bezpłatnej i całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta możecie Państwo uzyskać również informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.
Za pośrednictwem aplikacji Ministerstwa Zdrowia – Internetowe Konto Pacjenta, bezpłatnie, szybko i bezpiecznie sprawdzicie Państwo, informacje o swoim zdrowiu.